Spoločný tréning – Operation „LEOPOLD“ Report z pohľadu jednotiky PSI

V nedeľu 15.11.2020 sa uskutočnilo cvičenie v oblasti medzi obcami Vikartovce, Liptovská Teplička a Šuňava. Úlohou nášho tímu (A01, A05 a A07 / PSI) bolo dostať sa do priestoru Jedlinská a vykonať tam prieskum zameraný na odhalenie prítomnosti nepriateľa. Preskúmať všetky objekty, vytipovať vhodné miesta pre mínometný útok na cestu 3. triedy 3061, zmapovať lesné cesty v oblasti, preskúmať terén – možnosti nepozorovaného presunu, krytia, ústupu, vytvorenia tajného táboriska. Do AOO sa nám podarilo preniknúť o 7:50 ráno, zaparkovať, nahodiť vesty a maskovanie a hneď potom sme sa pustili do plnenia našich úloh.

(A05 pripravený plniť úlohy)

Keďže sme na prípravu mali minimum času, tak hneď v hustom poraste sme si dohodli podľa satelitných snímok (keďže dostupné mapy sa nezhodujú s realitou) trasu presunu, aby sme čo najlepšie využili miestny terén a vyhli sa možnému prezradeniu našej jednotky. Prvý kontakt nastal o 9:00 s ozbrojeným civilistom v zelenom oblečení s dlhou guľovou zbraňou. Vyčkali sme cca 10 minút a pokračovali sme v presune. Po prekročení cesty (ktorá nebola zmapovaná) sme sa pustili do mierneho stúpania. V tejto lokalite sme vytipovali vhodné miesto na skrytý tábor s výhľadom na cestu a krytý skalnými bralami, kopami a plošinami. Doplnili sme tekutiny a cukry. Začala stúpať hmla do väčších výšok, čo nám znemožnilo priame pozorovanie, ale na druhej strane dalo výhodu nepozorovaného presunu aj otvorenejším terénom.

x

(A01 postupuje lesom)

Pokračujeme na kótu 1091 Jedlinská a od tejto chvíle hrá rolu hlavne sluch. Od začiatku sa snažíme minimalizovať rádiokomunikáciu, dorozumievame sa hlavne ručnými signálmi a dávame si krátke prestávky na porady. V nadmorskej výške cca 1000 m.n.m. končí hmla a tiež les, potrebujeme sa presunúť 200 metrov v nízkom poraste, tak využívame aspoň tieň, ktorý nám ponúka terén. Na tomto otvorenom priestranstve sme objavili umelo vytvorenú plošinu, kde sme usúdili, že by bolo vhodné umiestniť mínomet na ostreľovanie cesty 3061. Hmla nám ale nedovoľuje zhodnotiť výhľad, ale zvuky áut sa nesú až sem. Rozhľadňu na cestu vytipujeme neskôr na inom mieste. Vchádzame opäť do lesa kde sme natrafili na plot .

O pár metrov ďalej je ďalší, vyzerá to ako oplotený pozemok uprostred lesa. Listnatý les umocňuje vypätú atmosféru a A07 hlási podozrivé zvuky na našej druhej hodine. Padajúce lístie zo stromov klame človeka o okolitých zvukoch. Preto sme na chvíľu zastavili a načúvame. A07 ostáva na mieste, A05 sa presúva 30 metrov vyššie, aby sa pozrel cez horizont, čo nás tam čaká. Ja sa presúvam pár metrov hlbšie do lesa, aby som využil krytie hrubého buka. Po chvíľke pozorovania začujem na mojej 6tej hodine šuchot lístia, otočím sa tým smerom a zbadám postavu v tmavšom maskáči s klobúkom na hlave. Zreteľne vidím ochranné okuliare a útočnú pušku. Zdá sa mi, že pozerá rovno na mňa. V tej chvíli mi prebehlo hlavou, v našom tíme ma klobúk len A07 a ten je za mnou. Bleskovo hlásim ostatným kontakt a aby zatiaľ nič nepodnikali. Hlavná priorita je utajenie. (Odstupom času si myslím, že ma zachránilo maskovanie, ktoré som mal prehodené cez seba). Ľahám si na zem a sústredene počúvam šuchotanie lístia. Dá sa z toho zreteľné usúdiť, že sa nejedná o jednu osobu. Stále mi vrtá v hlave, prečo nezaútočil? Fakt ma nevidel? Je to taktika a teraz ich môžem čakať zozadu? Pomedzi sieťku maskovania sa snažím kontrolovať si tretiu hodinu. A07 ma kryje z deviatej. Po pol hodine nehybného ležania cez vysielačku zisťujem stav od A05. Vzduch je čistý, dostávame ku kóte 1091.

(Kóta 1091 Jedlinská)

Ďalej sa púšťame lesom po tieni smerom kóta 1075 Krahulec. Cestou chceme skontrolovať vizuálne chatu, ktorá sa nachádza na neďalekej lúke. Chvíľu ostávame v lese, kde sme si našli vhodný úkryt a potrebujeme doplniť energiu – čaj a jedlo. A05 ešte pred tým stihol spraviť foto chaty.

Pokračujeme ďalej a objavujeme ďalší plot. Máme šťastie, niekto ho vyvalil akurát v mieste, kde sme k nemu prišli, takže nám nerobí problém prechod.

Zrazu opäť začujeme lomoz lesom a tiež hlasy. Nepriateľská jednotka nás minula pár desiatok metrov. Vizuálny kontakt sa nám nepodarilo nadviazať. Jednu chvíľu sa zdalo, že idú priamo k nám. Zbrane sme už  mali odistené, tento krát by to už asi neostalo bez výstrelu. Cestou na krahulec postupujeme už osvedčenou taktikou. Tu sa až po križovatku na chodníku ku prameňu Hornádu a cestou na krahulec nič výnimočné neudialo. No pri križovatke sme opäť natrafili na nepriateľskú jednotku. Títo išli dosť hlučne a A05 sa rozhodol, že ich vyfotí, ale kým sa v tichosti priblížil, zmizli za stromami. Smola…Ďalej pokračujeme ťažko priechodným lesom.

14:05 prichádzame pod Krahulec, A05 spraví fotodokumentáciu a my s A07 zatiaľ plánujeme kadiaľ sa pustíme k ceste 3061, kde vybudujeme pozorovateľňu na cestu pre mínometnú paľbu. Tu sa dozvedám telefonicky od veliteľa protistrany, že misia na dnes končí a dohodneme si miesto stretnutia. Ďakujem ZMK za celý tím PSI možnosť vyskúšať si naše schopnosti v takomto type hry.